onsdag, oktober 22, 2008

"206 ben har vi allihop..."


Kommer ni ihåg sången? Den var ju gullig. Det är i n t e gulligt att sitta å slita sitt hår för att komma ihåg vad de alla heter. Samtidigt som man ska komma ihåg muskler, cirkulationssystemet, nervsystemet, cellen, vätskebalansen...ja det är väl så långt vi hunnit 3 veckor in på kursen. Jag vill verkligen lära mig detta, tycker att det är väldigt roligt. Intressant. Jag blir däremot frustrerad när inte allt sitter på en gång. Satt på bibblan å pluggade mellan 9-17 igår med H-R. Förhörde och försökte förklara saker för varandra. Mycket bra. Detta var gårdagens tungvrickare som numera sitter som ett trögflytande vatten: musculus sternocleidomastoideus [se bild].


Jag tänkte att jag ska dela med mig av dagens ord typ här på bloggen. För om jag lär mig ett ord/begrepp om dagen så blir det ganska många fram till tentan den 22 december. Så ni får en light version av medicinsk vetenskap I om ni orkar läsa.

2 kommentarer:

dubbeltänk sa...

den där muskeln på bilden brukar jag få ont i. på riktigt. jag vet inte hur kag lyckas med det, det händer oftast när jag tränat och tagit i mkt. och nu vet jag vad den heter. om jag någån gång får så ont i den att jag behöver söka läkarhjälp ska jag styla med namnet. måste nog bara öva lite först.... kram!!

Jessica sa...

vad är dagens ord, vad är dagens ord?! :)


Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se
Bloggtoppen.se