tisdag, augusti 29, 2006

You live, you learn ?????????

Jag trodde verkligen att jag hade gjort det för sista gången. Första gången var man 7 bast. Nu är jag nästan 27. Så, nästan 20 år av terminsstarter....man kan ju räkna bort....eeehhh? Jo, en höst efter studenten och en höst på Irland. Men fan i mig, det är galet, totalt 18 år av terminsstarter. Räknar jag rätt nu, det låter hysteriskt å galet. (och om jag har räknat rätt, hur är det möjligt att jag inte får nått jobb????)

Ja, i allafall. Om det stämmer med de dära 18 åren, 18 höstarna, 18 känslorna av att "jag vill inte att sommaren ska vara slut"......då borde jag ju ha lärt mig hur det går till. Näe då, jag står helt oförstående inför det faktum att jag måste hoja ner på stan å casha ut för kollegieblock (å dem hade inte ens sånna med blanka sidor....jävla low-life stad), jag har dessutom förträngt hur det är man går till väga med CSN - vaddå studieförsäkran? -vaddå betala kåravgiften först? å hur var det man kom underfund med det där pretto ordet studiedisciplin?

Nu vet jag att typ alla jag vet som läser den här bloggen...också har förträngt dessa livsnödvändiga fakta å ni är så sjukt nöjda över det. Grattis! :-)

Jag sitter å kollar in mina kursare. Några vet jag hur dem ser ut. Andra vet jag bara vad dem bor. Det är 60 klassisar. Jag är klassis med en tjej i HongKong, en tjej i Australien, en barnläkare i Bangladesh å en snubbe i Kamerun som forskar fram AIDS mediciner. Ja och så är det jag då. Jag och 58 sjukligt högutbildad människor världen runt. Vän av ordning märker att 58 + 1 = 59. Den sista klassisen känner jag å hon är som jag. Hon e inte heller forskare eller läkare eller arbetar i nån koll NGO eller på SIDA eller på WHO. Näe, hon e bara som jag. THANK GOD FOR THAT!
I slutet av nästa vecka måste jag ha bestämt ämne för min magisteruppsats. Hoppsan hejsan.

Skönt att jag fick balla ur lite i helgen som var :-) Tack för att jag får ringa och härja om märkliga saker, tack för att jag får beröm för att jag faktiskt lyssnar när någon annan sitter inlåst på badrum nere i söder. Jag älskar er alla.
Tack för att jag fått hänga med så sjukt coola småbarn - Calle, Olle och Nova samt en liten biroll av Dexter. You rule!
Tack för att jag fått hänga med så sjukt coola småbarnsföräldrar - ni är ju precis som ni var innan, vilket gör er om möjligt ännu coolare.

Nu ska jag lämna in min första uppgift. Jag ska nämligen bli en sjukligt högutbildad i mängden.//missy magister

I´ve been thinking about it a lot,
and I realise that I didn't go into that café by chance;
really important meetings are planned by the souls
long before the bodys see eachother
- Paulo Coelho

:-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

jag vet jag vet, jag kan visa jag kan! typ. och du, vet du. jag kommer nästan vara lite plugg-kompis eftersom jag jobbar så oregelbundna tider, så då kan vi ses, och träna, och luncha (hemma för att spara pengar dock) men ändå. du är iaf ngt betydelsefullt i mina ögon. skiter i om dom andra forskar, jobbar ideellt är superbra på allt, för dom är iaf inte en av mina bästa vänner!! tror inte ens dom hinner trösta ngn som sitter på en toa nere i söder...:S Massa pussar till dig min vän, kom hit snart!

Blame it on the stones sa...

ibland händer det. öga mot öga, i en bok, via sms eller i cyberspace - viktiga saker blir sagda/skrivna och även lästa och mottagna av någon. you do it for me babe, and i try to do it for you. love you bitchybitch! ;) dock sker det där alldeles för sällan i en hörna på hörna... men det kanske vi får lära oss att leva med!

Anonym sa...

När man som jag håller på och lallar runt på folkhögskolor ett par år, pluggar utomlands ett tag och sen när man väl börjat seriöst på en utbildning hoppar av bara för att börja om någon annanstans tar det ett tag att bli färdig. Så jag känner att jag har det där färskt, alltså studieförsäkran och dylikt. Så har du några funderingar är det bara att höra av dig.

Beträffande de högutbildade tror jag inte alltid att det bara är fördel. Allt man ska lära om livet lär man sig definitivt inte i skolan. Man måste ut på fältet också. Skolan är en skyddad värld både i lågstadiet och på universitet. Jag menar, Lingården är väl lika verkligt och minst lika viktigt som SIDA.

dubbeltänk sa...

jag är iaf sjukt glad över att du valt denna terminsstart i närheten av mig. nu är vi praktiskt taget grannar! :) ikväll ska vi fira in er ankomst till stan! love!


Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se
Bloggtoppen.se