fredag, december 29, 2006

tankar från Edith som gav mig tankar i natt.

Vierge moderne.
Jag är ingen kvinna. Jag är ett neutrum.
Jag är ett barn, en page och ett djärvt beslut,
jag är en skrattande strimma av en sharlakanssol...
Jag är ett nät för alla glupska fiskar,
jag är en skål för alla kvinnors ära,
jag är ett steg mot slumpen och fördärvet,
jag är ett språng i friheten och självet...
Jag är blodets viskning i mannens öra,
jag är en själens frossa, köttets längtan och förvägran,
jag är en ingångsskylt till nya paradis.
Jag är en flamma, sökande och käck,
jag är ett vatten, djupt men dristigt upp till knäna,
jag är eld och vatten i ärligt sammanhang på fria villkor...

/Edith Södergran

Go Edith, den här texten känns lite som "Im a bitch - Im a lover"! ...ni vet?! Jag låg och läste massor och åter massor med lyrik i natt. Kunde inte sova. Ville hitta svar. Den diktrad som tilltalade mig mest var såklart den som jag skrivit i fetstil "jag är eld och vatten i ärligt sammanhang på fria villkor". Jag vet inte varför. Jag tror dock att den ger mig lite mer livsrum och andrum just nu. Man kan vara både och. Man kan vara det hur man vill. Allt är inte vett och sans och mening och verklighet och....
....jag tror inte jag löser det här på min blogg, just här och just nu. Jag ska tona ner, jag ska fundera, jag ska gråta många många tårar och jag ska komma tillbaka.


Mer Edith för den som har tid och lust:

Dagen svalnar...
Dagen svalnar mot kvällen...
Drick värmen ur min hand,
min hand har samma blod som våren.
Tag min hand, tag min vita arm,
tag mina smala axlars längtan...
Det vore underligt att känna,
en enda natt, en natt som denna
ditt tunga huvud mot mitt bröst.

Du kastade din kärleks röda ros
i mitt vita sköte -
jag håller fast i mina heta händer
din kärleks röda ros som vissnar snart...
O du härskare med kalla ögon,
jag tar emot den krona du räcker mig,
som böjer ned mitt huvud mot mitt hjärta...

Jag såg min herre för första gången i dag,
darrande kände jag genast igen honom.
Nu känner jag ren hans tunga hand på min lätta arm...
Vär är mitt klingande jungfruskratt,
min kvinnofrihet med högburet huvud?
Nu känner jag ren hans fasta grepp om min skälvande kropp,
nu hör jag verklighetens klang
mot mina sköra, sköra drömmar.

Du sökte en blomma
och fann en frukt.
Du sökte en källa
och fann ett hav.
Du sökte en kvinna
och fann en själ -
du är besviken.

6 kommentarer:

Blame it on the stones sa...

ÅH! Vi är på samma nivå just nu, love! Ikväll ska jag nog ligga hemma och läsa lyrik och fundera. Synd att du inte är under min soffa... jag skulle i.o.f.s föredra om du satt på den bredvid mig! Jag ringer dig efter lunch. //Bitch and lover

Blame it on the stones sa...

HAHA! Vilken grej! Den boken måste utforskas! Du kan komma när du vill! Men kom när jag är ledig, för jag vill umgås mer! Vi hade fan en riktigt bra jul i år (i alla fall med varandra) med massa häng och love. Tänk om vi kunde sitta på ett mysigt fik på söder nu och bara prata hela dagen. Kom kom kom, fort! Jag vill verkligen inte vara på jobbet idag. Ruttnar bort. ***sis

Lina H. sa...

jag sökte en vän
och fann en själ -
jag är skitnöjd!

:-)

Anonym sa...

Jag älskar den dikten. Den sista. Den sista delen. Läste den på gymnasiet och den fastnade redan då.

En annan som är grym är Boyes Du är min renaste tröst.

Du är min renaste tröst,
du är mitt fastaste skydd,
du är det bästa jag har,
ty intet gör ont som du.

Nej, intet gör ont som du.
Du svider som is och eld,
du skär som ett stål min själ -
du är det bästa jag har.

Jag vet inte varför, men den sitter också fast.

dubbeltänk sa...

ojoj. jag tror vi alla ligger på samma nivå. läste nyss blame it oxå.

är det julen?
är det det nya året?
eller är det åldern, mörkret eller platsen?

jag är glad att jag har er.

jag vill hänga nästa helg, se mitt förslag hos blame it.

gott nytt år kära vän. nästa år tar vi världen med storm. igen!
kärlek!

Anonym sa...

jag tycker den är sorglig. eller jag blir ledsen av den. men den är fin... vill du ha besök ikväll en timme typ? kiss


Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se
Bloggtoppen.se