torsdag, januari 11, 2007

om självmordsförsök i Kina.

Jag sitter och pluggar. Jo då, det gör jag. Och jag känner för att dela med mig av ganska otäcka fakta. I Kina är självmord den vanligaste dödsorsaken på landet, topp 3 i städerna. Jag läste precis att genomsnittstiden för att tänka igenom ett självmordsförsök är - 2 timmar för 50%, 10 MINUTER för 28%.

Jag är väldigt glad för att jag inte bor i Kina och har bestämt mig för att rädda den delen av världen. Kom igen, 10 minuter....hur jobbar man preventivt då?! Det finns en magisterkurs på KI i självmordsprevention, jag hoppas verkligen att det är många från Kina som läser den. Jag tror att jag ska mejla och fråga dem. Om inte, då ska jag skicka ett massmejl till hela Kina och tipsa dem om den. Jag tror att Kina behöver det.

Stackars, stackars Kina.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Låten är grym, programmet är säkert jättebra, men jag har faktiskt inte sett det... Får ta och kolla på det nån gång. Är det bra?

Stackars Kina.

Blame it on the stones sa...

stackars stackars människorna. you are the storm!

Anonym sa...

sjukt. finns det såna siffror på sverige med? bara för att jämföra. undrar hur vanligt det är med självmord i sverige. eftersom vi liksom aldrig hör om det i media eftersom vi inte får rapportera om sånt...

men stackars kina, eller kineserna.

dubbeltänk sa...

genomsnittstiden för att tänka igenom ett självmordsförsök, - 2 timmar för 50%, tio minuter för 28%...det är ju helt galet. gäller det för sverige oxå? snacka om att behöva tidiga insatser och förebyggande arbete. att invänta den stora krisen innan man kan göra ngt, fungerar ju uppenbarligen inte i så fall. (ja, såsom psyk och soc ofta resonerar idag, ungefär...) ring socialstyrelsen och meddela! ;)


Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se
Bloggtoppen.se